Jakých chyb se dopouštíme
Dětí s řečovými vadami přibývá. Proč?
Má to několik důvodů. Zaprvé je to nedostatečná komunikace v rodině, zadruhé si dnešní děti málo hrají samy se sebou. Místo toho, aby si povídaly s hračkou, tak si sednou k počítači, a protože práce se strojem je neverbální, nekomunikují. Zatřetí se u dětí výrazně zhoršuje motorika mluvidel.
Jsou vinni hlavně rodiče, protože si s dětmi málo povídají?
To se nedá tak říct. Je to o různých kombinacích: buď je prostředí nepodnětné, s dítětem se nemluví, a proto vzniká vada řeči, nebo je prostředí podnětné, s dítětem se mluví, ale vada výslovnosti vzniká kvůli nedostatečné motorice mluvidel
Největší chyby, začínat s říkadly
Vždy se nejdřív musí rozcvičit motorika jazyka, dítě musí reagovat na pokyny: "dej jazyk nahoru, dej jazyk dolů". Musí se eliminovat pohyb dolní čelisti, aby dítě pohybovalo jazykem. Zapomínat se nesmí ani na jemnou motoriku, procvičování prstů a grafomotoriku, tedy kreslení, navlékání korálků nebo trhání papírků. Poté se začne vyvozovat přírodní zvuk, například sykavky se trénují syčením. Teprve potom se hláska začne trénovat ve slabice, ve slově, v delším slově a větě. Básničky jsou až na konci pyramidy. Bohužel k této špatné terapii často dochází i ve školkách.