Jak na to

Rozvoj motoriky

Udělejte si přestávku v logopedii

Cože, máme s logopedií přestat? Ale ne, mám na mysli jen přestávku. Nejlépe dokonce pravidelné přestávky, které mají jasně daný začátek i konec. Když trénink logopedie trvá dlouho, snadno se vám stane, že začnete vynechávat. Včera jsme cvičit nestihli, dneska zapomněli, na víkend jedeme pryč... čas uteče a s pocitem viny zjistíte, že neplánovaná pauza byla víc než týden.

Osvědčilo se nám čas rozdělit na úseky, kdy logopedii intenzivně cvičíme, a na dobu pauzy. Někdo třeba cvičí přes týden, ale o víkendu má volno. Je to skvělý způsob, jak dodat dlouhému úkolu dynamiku a snesitelnost.

Nám dobře fungovaly na rozdělení času motivační listy. Asi jsem povahy příliš nedůsledné a líné, mně pravidelné cvičení bez motivačních listů příliš nešlo. S nimi jsme měli určité zarámování a pravidelný rytmus. Vždycky jedna logopedická výzva - tři týdny intenzivního cvičení, a potom týden nebo dva přestávka. Po pauze začneme další sadou motivačních listů, které nám pomohou se zase logopedii intenzivně věnovat další tři týdny. Přestávku si užívám bez pocitu viny, že bychom měli cvičit.

Náměty na aktivity

  • Třídění předmětů: např. Dle barev, velikosti a dalších poznávacích znamení.
  • Vyhledávání stínů
  • Rozlišit co do řady nepatří: můžete využít množství pracovních listů, různé výukové aplikace či práce s konkrétními předměty.
  • Hledání dvojic
  • Vyhledávání daného předmětu mezi ostatními: např. V knize, na obrázku či v prostoru.
  • Puzzle: skládání puzzle rozvíjí jemnou motoriku, zrakové vnímání a koncentraci.
  • Kimova hra: základní hra spočívá v tom, že si dítě zapamatuje dané předměty, které poté zakryjeme a jeho úkolem je vyjmenovat je. Existují různé modifikace hry např., že změníme umístění předmětů nebo například musí dítě uhádnout, který předmět chybí.
  • Vyhledávání obrázků v dalších obrazcích

Každý pohyb se počítá

Pojem motorika můžeme volně vysvětlit i tzv. Motor těla i když slůvko pohyb ji vystihuje mnohem lépe. Zahrnuje v sobě hrubou motoriku (pohyb celého těla), jemnou motoriku (pohyb prstů), oromotoriku viz. Výše a grafomotoriku (soubor pohybů a činností při psaní a kreslení).

Náměty na aktivity - hrubá motorika

  • Hry s padákem: nejčastěji využívám básničku ,,Dešťové kapičky", kdy střídáme pomalou/rychlou chůzi a děti se pod padák schovávají. Dále pomocí padáku procvičujeme barvy, kdy si děti vzájemně mění dvojice.
  • Překážkové dráhy
  • Chytání/házení míče
  • Pohybové hry: ,,Sochy, Mrazík apod."
  • Skákání panáka
  • Prvky jógy pro děti
  • Tanečky s hudbou
  • Smyslový chodníček
  • Venkovní aktivity: hrabání listí, procházky a různé zdolávání terénu

Náměty na aktivity - jemná motorika

  • Navlékání korálků
  • Konstruktivní stavebnice: Seva, My first hama, Lego
  • Mačkání, trhání a stříhání papíru
  • Třídění: barevných pomponů, knoflíků, burizóny, hrách, těstoviny atd. Např. U pomponů lze využít kolíček a činnost bude o něco náročnější.
  • Modelína
  • Kinetický písek, pískovnice
Jana Soukupová | © 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky